شـــــــــــــــــــادتـــــــــــــــــــــــا

دستان دخترانه جنگیدن مردانه
شـــــــــــــــــــادتـــــــــــــــــــــــا

من تو ما برای ساختن جهان فردا.....

اگر کمی همت ورزیم و برای آبادساختن جهانمان و آینده امان تلاش کنیم به یقین بهترینها لایق ماست و به آن خواهیم رسید....

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

علی (ع)

دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۵۴ ب.ظ

به نام او

هر سال با فرا رسیدن مناسبت هایی که با نام علی (ع) گره خورده اند به این فکرمیکنم که شخصیت متعالی و بزرگ علی (ع) چقدر در میان ما مهجور مانده است و تا چه اندازه در شناخت درست و عمیق مردی سعی کرده ایم که هم قرآن ناطق و هم نمونه عینی و متعالی عدالت است.

انسان امروز به "شناخت" علی (ع) نیازمند است نه به "محبت و عشق" به او زیرا که "عشق و محبت"بدون "شناخت" نه تنها ارزشی ندارد بلکه تخدیر کننده و معطل کننده نیز خواهد بود،این در حالی است که نسل گذشته ماهرچند به مذهب علی وفادار مانده و پیوسته به یک روح مذهبی است اما دچار جمود وتوقف شده و آنچه که عرضه میکند قادر نیست نسل های آینده را به تاریخ،فرهنگ و مذهب علی پیوند دهد.حال اگر نسل دغدغه مند امروز که به دنبال آگاهی یافتن و آگاهی دادن است گامی در مسیر این شناخت بر ندارد نسل آینده گسسته و پوچ پرورده خواهد شد و دیگر از علی جز نامی در پس لایه های خاک خورده تاریخ باقی نخواهد ماند.

در این بین شاید بتوان با شناخت رنج ها و نگرانی های علی ابن ابیطالب به شناختی هرچند اجمالی از او وباور هایش برسیم.رنج هایی که مانند زخمی سرباز،نه تنها با گذر زمان ترمیم نیافته بلکه چرکین و دردناک تر شده و همواره روح بزرگ او رامی آزارد.

آری علی بزرگتر از آن است که از رنج های خویش برنجد و رنج های او جز رنج های پیروانش نیست.همه رنج ها و شهادت ها و شکنجه ها و شلاق هایی که بشریت و انسانیت زجر کشیده خورده،و همه ستم ها،همه پریشانی ها،همه فریب ها و همه خیانت هایی که روح و وجدان بشریت از آنها رنج میبرد در چهره علی و در حلقوم علی می نالد،رنج علی اینست.

اما یکی از بزرگترین درد های علی اینست که ارزش های او _که در سطح زمین و زمان نمی گنجد_باید به دست ما برسد مامسئول شناختنش،مسئول پیروی کردنش و مسئول آگاه کردن بشریت از این مکتب نجات بخش باشیم.و این است که حتی پس از مرگش نیز از رنج ما،از رنج انتساب او به ما و از رنج انتساب ما به او نجات پیدا نکرده است.

انچه که ما از آن رنج میبریم فقدان ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست،منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم و همین عدم آگاهی است که هر دم بر رنج های مولا می افزاید.مادامی که درکمان از عظمت درد و رنج علی محدود به درد شمشیری است که در محراب عشق و عبادت فرق سرش را شکافت تشیع "سرخ"را جامه "سیاه"عزا پوشانده ایم و مذهب شهادت را به مذهب عزا بدل کرده ایم.که علی درد شمشیر راحس نمیکند و ما درد او را.

حال اگر به علی و به آنچه که مجموعه مقدسات و اعتقادات مارا تشکیل میدهد،واقعا معتقدیم و به دنبال شناخت درست ارزشها و باورهایی هستیم که تا به امروز بعد از احساسی و سنتی به آنها نگریسته ایم باید با ایثار آمادگی ،صبر و تلاش دست به دست هم دهیم تا کاری بکنیم.

آری برماست که که در راه تقلیل این درد به درست شناختن و درست شناساندن علی(ع) به هر آن کس که دغدغه ی آینده نوع بشریت را داردمبادرت ورزیم و این مهم ممکن نمیشود مگر بامدد جستن از سخنان این بزرگ مرد در کتاب بسیار با ارزش نهج البلاغه.سخنانی که از نظر ادبی در اوج زیبایی و از نظر زیبایی و از نظر فکر در عمق بسیار و از نظر اخلاق و سر مشق نمونه است.

فرازی از نهج البلاغه

ای مردم ما در زمانه ای پرعناد و بد کینه گرفتار شده ایم،انسان نیکدل و پاکدامن را در این روزگار بد میشمرند و ستمکار در این عصر بر تند باد غرور و نخوتش می افزاید.آنچه می دانیم سودمان نمی بخشد و آنچه را نمی دانیم نمی پرسیم و از بدبختی کوبنده ای که فرا می رسد بیم نداریم تا آنگاه که بر سرمان فرود آید

برگرفته از نشریه سلام-کیمیا کلاهدوز


پ.ن:عیدتون مبارک:)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۱
shadeta

نظرات  (۳)

۲۴ مهر ۹۳ ، ۲۳:۱۶ درنگ نامه
ممنون بخاطر حسن توجهتون . مثل همیشه
بعضی وقتا تو دوران دانشجویی و خوابگاهی تو مناظره هایی که بین بچه های شیعه و سنی رخ می داد می دیدم بچه های شیعه به سرعت و از روی ناآگاهی محکوم می شدند . منم که از بیرون به این حرفا گوش می دادم درون خودم کم میاوردم تا کمک دوستای شیعه مذهبم کنم .
حقیقت همینه اکثریتمون نمی دونیم علی کیست ؟
و یا حسین کیست ؟
و متاسفانه ...............
پاسخ:
ممنون از حضور و نظرتون :)
ای آنکه علی علی کنی کیست علی ...
التماس دعا و عزاداریهاتون مقبول
پاسخ:
محتاجیم به دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی